Elfstedentocht fietsen: op intube e-bike of fiets met accu in bagagedrager?

Elfstedentocht fietsen: op intube e-bike of fiets met accu in bagagedrager?

Veelgestelde vraag aan de onafhankelijke e-biketester van het bureau voor toerisme Friesland Holland, Albert Hendriks: “Wat is beter, een accu in de bagagedrager geïntegreerd of in de framebuis tussen het stuur en de middenmotor?” Zijn eerste antwoord: “Beide posities zijn bijna gelijkwaardig, maar één ding is zeker: voor een intube e-bike met een 500 Wh accu betaal je minstens €500,- meer dan voor een elektrische fiets met accu van 500 Wh in de bagagedrager. Soms wel €1.000,- meer. Een intube e-bike is gemiddeld ook nog eens 5 tot 7 kg zwaarder, afhankelijk van het merk. De beleving van het verschil in rijden moet je zelf ondergaan. Het is puur persoonlijk. En dan zijn de verschillen tussen de verschillende merken intube e-bikes ook nog eens groot, veel groter dan je in eerste oogopslag waarneemt. Vooral de onlangs uitgebrachte e-bikes met de accu in de hoofdbuis van het modeljaar 2022 en 2023 zijn  een stuk eleganter en slanker dan hun voorgangers. Op een afstand zie je niet dat het elektrische fietsen zijn.” 

Dure sportieve, maar niet lichte intube e-bike: Koga E-Nova Evo PT met motorisering van Bosch, eigendom van Rent-a-Topbike, het fietsverhuurbedrijf van Friesland Holland Travel Service. De in Heerenveen bij Accell gebouwde en bij Profile Chris Jacobs gekochte fiets kost met een 500 Wh accu €4.149,- (prijs 2022). Gewicht: ca. 29 kg. Foto: Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân.

 Voordelen intube e-bike ten opzichte van e-bike met accu in bagagedrager:
– ideale gewichtsverdeling (stabiel en koersvast)
– iets lager zwaartepunt
– bredere banden (47 tot 50 mm)
– onzichtbare accu (zit achter klep in hoofdbuis)
– vaak uitgerust met riemaandrijving (stil, weinig onderhoud, riem gaat drie keer langer mee dan ketting)
– accu beter beschermd, ook tegen kou (accu heeft de buis als huis)
– het ophangen van fietstassen aan bagagedrager gaat makkelijker (toegankelijker constructie door ontbreken accu in bagagedrager)

Nadelen intube e-bike ten opzichte van e-bike met accu in bagagedrager:
– €500,- tot €1.000,- duurder
– Behoorlijk zwaarder (5 tot 7 kg in 2022 en 2023)
– Accu lastiger uitneembaar en minder goed draagbaar
– Accu is meestal zwaarder en langer
– Gapende opening in schuine framebuis als accu verwijderd is, bijvoorbeeld voor transport op fietsendrager (soms zijn losse kunststof afdekkpappen leverbaar om inwatering tijdens vervoer te voorkomen)

 

Lichte sportieve toer e-bike met accu in bagagedrager, eigendom van Rent-a-Topbike, het fietsverhuurbedrijf van Friesland Holland Travel Service: Alba Tirare Unique met een 500 Wh batterij. Prijs 2022: €2.800,-. De full-Shimano fiets is een Japans-Fries-Tsjechische productie onder leiding van de Fries Hans de Boer, die voor de ontwikkeling van Elfstedenproof e-bikes samenwerkt met Friesland Holland. Gewicht Alba Tirare Unique met accu: ca. 23 kg. Foto: Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân.