Wie juist schakelt, komt twee zo ver op een acculading!
Veel e-bikers schakelen te weinig. Ze hebben de fiets gemakshalve altijd in de hoogste versnelling staan, ook voor het rode verkeerslicht. Optrekken vanuit de stilstand in de 7-de of 8-ste versnelling kost relatief veel stroom: de motor moet een grote weerstand overbruggen. Bovendien wordt er veel trapkracht van de e-biker gevergd. Dus met op tijd terugschakelen naar de eerste versnelling bespaar je niet alleen veel Wh (Wattuur), maar verloopt de start ook veel soepeler en veiliger.
Als je grote afstanden moet afleggen is het ook verstandig alleen voor de wind of bij heel weinig wind in de hoogste versnelling te fietsen. Doorgaans kun je het beste in de op één na hoogste versnelling of lager fietsen: dan lever je zelf bijna onmerkbaar meer trapkracht (energie) en kan de motor het ook beter aan. Al met al kun je zo het bereik, de actieradius, tot wel het dubbele vergroten, vergeleken met als je steeds in een te hoge versnelling rijdt.