Zo kom je met een elektrische fiets véél verder op één batterijlading
Het komt voor dat gasten, huurders van een e-bike van de fietsvakantiespecialist Friesland Holland Travel Service, opmerken dat het bereik van hun elektrische fietsen verschilt terwijl het om exact dezelfde fietsen gaat. Ook vakantiegangers met eigen e-bikes valt het soms sterk uiteenlopende bereik van hun fietsen op. Als professioneel e-biketester Albert Hendriks de gebruikers ontmoet en vraagt hóe ze fietsen, bijvoorbeeld in welke versnelling ze meestal fietsen, kan hij het verschil in actieradius gauw verklaren.
Onderstaande factoren spelen een grote rol bij het bereik op één lading:
– Het schakelgedrag: veel e-bikers schakelen weinig en hebben de fiets gemakshalve altijd in de hoogste of één na hoogste versnelling staan. Dat is echt niet slim als je een grote afstand moet afleggen.
– Het gewicht van de berijder: iemand van 70 kg komt véél verder dan iemand van 100 kg.
– De lichamelijke conditie: een sportieve persoon levert veel betere fysieke prestaties dan iemand die weinig fietst en de meeste trapkracht aan de motor uitbesteedt.
– De kleding van de berijder: wapperende en dikke jassen vergroten de luchtweerstand behoorlijk, helemaal bij tegenwind.
– De meegenomen bagage: volgepropte tassen, dat betekent meer kilo’s op de fiets. De volle tassen maken de fiets breder, dus meer luchtweerstand.
– De keuze uit de ondersteuningsstanden: als je vaak of altijd voor de hoogste trapassistentiestand kiest, gebruik je 50% meer stroom dan een of twee standen lager. In de laagste stand, meestal eco geheten, kun je rekenen op minstens 100 km ondersteuning. Er zijn e-bikes met een zware 600 Wh accu die tot 200 km ondersteunen, maar wie zit meer dan 10 uur aaneen op de fiets en heeft dan nog geen één laadpunt gezien?
– Windrichting: fiets je voor de wind, doe dan de motor uit. Dan heb je aardig wat energie ‘gespaard’ voor de etappe tegen de wind in;
– De bandenspanning: op harde banden kom je verder, helemaal bij zware belading van de fiets.
– Mate van inspanning: span je ook op een e-bike zoveel mogelijk lichamelijk in, vooral aan het begin van een tocht, want a. heb je dan minder stress met betrekking tot het bereik van de accu; b. voel je je naarmate de reis vordert fitter; c. krijg je een gezonde eetlust en d. slaap je beter. Dat is wetenschappelijk bewezen door leefstijlgeneeskundigen.
– Tijdsdruk: iemand die haast heeft verbruikt veel meer energie dan iemand die de tijd heeft en zelf zoveel mogelijk druk op de trappers uitoefent.
– Snelheid: er zijn veel e-bikers die menen dat je continu op topsnelheid (25 km per uur) moet rijden, ook in de bebouwde kom, waardoor vaker hard moet worden geremd en er veel energie verloren gaat.
– Gevoel voor techniek: een e-bike is geen bromfiets.
– De buitentemperatuur: hoe kouder het is, hoe minder goed de stroom door de accucellen wordt geleid, zowel bij het opladen (met batterijlader) als het ontladen (tijdens het fietsen). In de winter raken fietsaccu’s 10 tot 25 procent sneller leeg dan in de zomer, afhankelijk van de kwaliteit (o.a. isolatie) en plaats van de accu. Een zogenaamde in-tube- of in-frame-batterij (accu in de framebuis) is beter beschermd tegen de vrieskou dan een batterij onder de bagagedrager of gemonteerd óp een van de framebuizen. Bewaar bij lage buitentemperaturen, zeker als het vriest, de batterij op (hotel)kamertemperatuur.
Meer info over Elfstedenproof e-bike:
www.friesnieuws.nl/elfstedenproof-e-bike-alba-tirare-light-unique-met-actieradius-van-175-km/